Native advertising är redaktionella annonser som smälter in i sin omgivning. De liknar innehållet på webbplatsen eller i tidningen genom att ha samma tonalitet och utformning som sajtens eget innehåll. Dessutom tillför de mervärde till läsaren.
Att så kallad native advertising är ett av de snabbast växande annonsformaten beror framförallt på att annonsköparna – både när det gäller print och digitalt – har insett att native-annonsering är mer effektivt än traditionella annonsformat. På motsvarande placering är klickprocenten upp till tio gånger högre jämfört med banners, display-annonser och sociala medier.
Besökaren som kommer in till en sajt via en native-annons tillbringar också längre tid på sajten jämfört med en som klickar sig in via traditionella annonser/banners. Native-formatet uppfyller också konverteringsmålen minst lika bra som andra annonser. Och sist men inte minst tillåter en native dig som annonsör att skapa en djupare relation med din målgrupp och ett större engagemang.
En native förklaras lättast som en redaktionell annons eller en annons i artikelformat som smälter in i sin omgivning. Den har alltså ett tilltal och en utformning som liknar det övriga redaktionella innehållet i en tidning, i ett nyhetsbrev eller på en webbplats. Fördelen med det är att native-annonsen bidrar till ett mervärde till besökaren på samma sätt som tidningens eller sajtens övriga innehåll. Den väcker läsarnas intresse och engagerar dem. För att skilja en native-annons från annat redaktionellt innehåll är den märkt som en annons eller annonssamarbete. En digital native innehåller också exitlänkar som leder läsaren vidare.