Maskinentreprenören

Hur tar man vidare ett etablerat maskineri?

Uppdrag

Another Media Group har varit partner till Maskinentreprenören sedan 2018 och är stolta över samarbetet som utvecklats under åren. Med flera olika bolag med bred kunskap inom affärsutveckling, försäljning, design/layout och annonsteknik har målet varit att vara kreativa, nytänkande och erbjuda den bästa servicen. Allting under samma tak, där vi på Roy bidragit med kunskaperna kring design och layout.

Samarbetet mellan Roy och Maskinentreprenören växte fram genom önskan att skapa en tät kontakt mellan redaktion och sälj. Smidig produktion som är snabbfotad och nytänkande ledde till ett tight samarbete med säljorganisationen. En uppdaterad tidning, utvecklad layout för Inköpsmagasinet, ny hemsida och ny layout för nyhetsbrevet har lett till en rekordhöjning med +31% av upplagan under 2021.

Vi behövde bättre kompetens för att utveckla våra digitala annonser och den digitala utvecklingen vi planerade för. Vi undersökte marknaden för att hitta en partner som hade bred kompetens inom området, inte bara kompetens som rörde försäljning. Vår idé är att vi vill jobba med de bästa. Det gäller även text, bild, layout och tryck. AMG fick jobbet.

Micael Appelgren, Chefredaktör/Ansvarig utgivare

Process

När Roy tog över formgivningen av Maskinentreprenören var Landet runt ett nytt inslag vi fick ta fram och utveckla. Tanken var att skapa ett lättsamt och intresseväckande uppslag, där läsaren får ta del av notiser kring vad som sker runt om i landet. Därför har vi jobbat mycket med färger, former, citat och grafiska element för att skapa en nöjsam läsupplevelse.

Inköps- magasinet

I varje nummer finns ett annonsmagasin – Inköpsmagasinet – som Roy fick ta fram och utveckla. Magasinet skulle innehålla intervjusida, notiser och utvalda produkter, och få en ny grafisk profil som fungerar med resten av tidningen. För att uppfylla detta arbetade Roys grafiska designers fram ett grafiskt uttryck bestående av element och former inspirerade av maskinindustrin, med ett lättläst upplägg som samtidigt behöver fånga läsarens uppmärksamhet genom "call to action".

Digitala plattformar

Maskinentreprenörens hemsida var i behov av ett lyft, vilket ledde till att Roy kopplades in. Resultatet blev en stabilare hemsida med bättre teknisk prestanda, ökat rörligt innehåll och en förbättrad användarupplevelse.

I och med hemsidans redesign skapades även en liknande design för nyhetsbrevet. Den nya layouten fokuserade på att skapa ett naturligt och lätt intryck – nyhetsflödet behövde vara anpassat efter ett flexibelt upplägg med plats för annonsplatser och natives, utan att skapa en för tung upplevelse för läsaren.

Besök den nya sajten här - maskinentreprenoren.se

Läs vidare