Fullträff med MediaPadels nya koncept

Hur skapar man ett koncept som sticker ut från mängden?

Uppdrag

När Another Media Group hakade på padeltrenden tog de det ett steg längre och skapade en egen padelturnering för mediebranschen. Inför lanseringen av MediaPadel, som turneringen heter, bad de Roy om hjälp för att skapa ett grafiskt koncept.

Designkoncept som fångar målgruppen

Från Roy var det AD Joanna Stewart och fotograf Derin Sunneson som gav sig in i spelet. Som vanligt tog de in uppdragsgivarens kommunikationsstrategi i beräkningen innan de började skissa på ett nytt designkoncept

-       Målet är att hela konceptet ska få leva länge och användas så att logotypen och varumärkeskoderna, det vill säga färgerna, typsnitten och bildmanéret, blir en del av målgruppens medvetande. Målgruppen ska känna igen varumärket utan att ens behöva se namnet, säger Joanna.

Enligt Derin blir inte ett koncept odödligt över en natt. Men förutsättningarna att lyckas blir bättre om konceptet är tydligt, lätt att jobba och skiljer sig från mängden.

-       För min egen del är det viktigt att hitta ett enhetligt bildspråk som skapar rätt associationer, säger hon.

För många är padel mer än en sport. Det är en mötesplats och en kultur. Roy har lyckats få fram precis den känslan i vårt koncept. De har ramat in tävlingen i en modern, clean och fartfylld känsla. Tillsammans med de tidlöst lyxiga och industriella inslagen som kännetecknar padel föll alla bitar på plats.

Rasmus Thomsen, CEO Another Media Group

Läs vidare