Tidningen Brukshunden

Hur ger man nytt liv till en gammal brukshund?

Uppdrag

Tidningen Brukshunden har funnits i över 70 år och är Sveriges största tidning för aktiva hundägare. För två år sedan fick vi uppdraget att utveckla och modernisera tidningen och dess utseende.

Allting började med en bra workshop. Tillsammans med Therese Palm, Generalsekreterare på Svenska Brukshundklubben och Sanna Ameln, Kommunikationsansvarig, satte vi oss ned och slog ihop våra kreativa hjärnhalvor. Brukshunden skulle få nytt liv, med ett vassare och tydligare grafiskt uttryck och på lång sikt få fler prenumeranter. Resultatet av vår workshop blev grunden till projektet och det omfattande designarbetet som påbörjades.

Process

Våra projektledare tog fram en struktur för hur designprocessen skulle gå till och sedan började våra kreatörer göra det de gör bäst – att skapa magi!

Designarbetet innebar ett helhetsgrepp på allt grafiskt material. Från logotyp och typsnitt, till bildspråk och layout. Vi skapade en helhet och ett tydligare formspråk för att göra produkten mer intressant för läsaren.  

Digital plattform

Det uppdaterade utseendet tog vi vidare digitalt och byggde en ny plattform för att öka den digitala närvaron. Till det kopplade vi sociala medier och sköter idag löpande allt innehåll som publiceras digitalt för att öka den digitala närvaron.

Resultat

Idag är tidningen en uppskattad medlemstidning med en tydlig grafisk struktur och ett genomtänkt helhetstänk som engagerar medlemmarna. Det grafiska lyftet i kombination med chefredaktören Mats Jansons fantastiska redaktionella arbete har gjort att målet nåtts – Brukshunden har fått nytt liv och ges ut sex gånger per år. 

Läs vidare